حوار صحفي مع الكاتبه سلمي حسن رضوان

اسمي:سلمي حسن رضوان
السن:18سنه
المحافظه: اسكندريه
لقبي:رائحه الفروله
عشان ريحتي زي الفراوله فعلا😂
مقدرش احددلك موهبتي ب الظبط لاني عندي موهبه الكتابه وموهبه تصوير الطبيعه وتنسيق الالوان 
اول نص كتبته كان ف اول روايه ليا لسه بصممها
و دا جزء صغير منها
مرحبا اتمني لكم قرأه ممتعه..
هذه هي لعبه القدر عزيزي.
يجمعنا القدر احيانا ب اشخاص كمحطات القطار ليوصلونا في النهاية الي المحطه الاخير وهي محطه النصيب،،اياً يكن نحن كبشر معمظنا عابرين ومعظمنا ابديين جميعنا يدخل حياتنا يوميا اشخاص منهم من يبقوا الي الابد ومنهم من يؤدون درساً ما في حياتنا ونحن ف النهايه المستفادين ومنهم من يرسلهم الله لنا ليكونوا طريقا لدخول اشخاص اخرين حياتنا ف لذلك نحن محطات في حيات بعضنا والمحطه النهائيه هي المحطه التي يلقينا بها القدر كما خطط منذ البدايه🦋
قدرنا منذُ البدايه
هل سبق لك ووقعت في عشق احدهم دون علم منك لا تعلم اين او كيف او متي كل ما تعلمه هو انك قُيدت بقيود عشقه ولا تريد التحرر منها ابدا..
كل نصوصي اصابع تحاول لمسك.
اهلا انا سلمي بنت ف اول العشرينات عندي اهداف كتيره اوي من ضمنهم اني ابقي كاتبه روايات واني اسافر ل جزر كتير ف العالم زي جزيره جالاباجوس او المالديف مثلاا هتتعرفوا عليا وعلي احلامي واهدافي وازاي قدرت احققها ونقطه التحول ف حياتي وازاي كانت سبب ف قوتي.
"ليله الثلاثاء،30سبتمبر"
صباح الخير يا كوكب الارض اتمني يوم سعيد لنفسي ولجميع الكائنات الحية فتحت شباك اوضتي الصغير واخدت نفس عميق ب ابتسامه رقيقه بقالي كتير مصحتش من نومي مرتاحه ومبسوطه ب الشكل دا قومت سرحت شعري الطويل وسيبته مفرود روحت ناحيت دولابي وطلعت منه فستان اسود مليان ورد ابيض لبسته ودخلت المطبخ اسعد لحظات يومي بتكون وانا بحضر لنفسي فنجان قهوه وبعمل الدونتس ال بحبه مع صوت الراديو علي اذاعه القرأن الكريم..
سلمي انتي صحيتي؟ايوا ي ماما وبعمل قهوه ودونتس تحبي اعملك لاء يحببتي بالهنا علي قلبك حضرت لنفسي فطار بسيط وبعدها خرجت من المطبخ ماما عندي سؤال اسالي هو الانسان امته بيعرف انه وقع ف حب شخص ما هجاوبك بس اشمعني السؤال دا هو انتي بتحبي اتلغبطت ف الكلام خدودي احمرت ك العاده ومبقتش عارفه ارد تقريبا هي لاحظت توتري ف قالتلي ما علينا هجاوبك ع سؤالك لما يبقي وجوده يعوض غياب الناس كُلها ووجود الناس كُلها ميعوضش غيابه سألتها مش فاهمه يعني اي؟
 يعني يحببتي لما يبقي هو حواليكي تحسي ان العالم كله معاكي ولو معاكي العالم كله وهو مش موجود تحسي انك ناقصك كتير وان وجود ال كل مش مكفيكي..
تعريف عن نفسي:بنت عاديه عندها اهداف كتير واثقه انها باذن الله هتقدر تحققها عندها اكتفاء بنفسها مش بيفرق معاها وجود او غياب حد بتقدر تخلي نفسها مبسوطه بدون دعم من حد 
انجازاتي:قدرت اني اغير حاجات كتير ف شخصيتي بقيت انضج واحسن و اوعي من زمان بكتير ولسه عندي القابليه اني اغير من نفسي واطور منها اكتر يوم عن يوم
حاليا انا3ث مهتمه ب دراستي وبكتاباتي البسيطه ب اني اتعلم الفنون ال يدويه والطبخ ومن اكبر انجازاتي اني قادره اكون شخصيه ذات مهارات متعدده
الذي يدعمني:هي والداتي بصراحه وحقيقي ربنا يديم وجودها الجميل هي وبابا طبعا
هل تعرضت ل نقد؟اهه اكيد مفيش حد مش بيتعرض ل نقد،،اتغلبت عليه لما ادركت أن دا ال طبيعي لان محدش بيحب يشوف حد احسن منه وطول م انا بحاول ابقي احسن وانجح كل م هتعرض لنقد كتير اوي فحياتيي عموما
كاتبتي المفضله ف اخر فتره هي سلمي سامح شمس الدين

#_مبادرة _حلم_القمة
#_المؤسسين
#_أحمد _شعبان 
#_آية_ حسن

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

حوار صحفي مع الكاتبه إسراء الزهدي

حوار صحفي مع الكاتبه فاطمه ممدوح

عمرو خالد وكتاب خيال واقعي